lördag 12 januari 2013

Mail till och svar från Riksbyggen

Några har mailat Riksbyggen ( RB) och fått svar. Jag lägger ut delar av de två mail jag fått ta del av, men skyddar personerna ifråga av ren och skär respekt. 

Svaren från RB är inom parentesen:


"Jag bor på en av gårdarna som kommer beröras först av renoveringen på Konstruktörsgatan i Linköping.

Eftersom informationen har varit så dålig så har jag ett antal frågor till er:

Jag har så att jag kan fixa ett eget boende under renoveringstiden, så då blir det ju ingen hyra utan bara en ersättning när jag flyttar tillbaka eller hur?

(Ovan fråga har du helt riktigt tolkat rätt!)

Men tänkte höra hur jag ska göra med el, tele och internet under tiden?

Det är väl ni som ersätter för det, eftersom eran renovering gör så att jag inte kan bruka det.

Hur blir det med förråden? Ska dom tömmas? Om inte kommer vi ha tillgång till dom under renoveringen? Är dom sakerna försäkrade? Vems försäkring gäller?

(Förråden i källarna kommer förmodligen inte kunna nyttjas under byggtiden pga stamrenoveringen.)

Kommer vi kunna komma åt sakerna som ni magasinerar?

Är sakerna försäkrade? Och i så fall vems försäkring gäller?

Vems är ansvaret om något går sönder som är nerpackat?

Hur är det med garagen? Tillgång till dom?

(Garagen är inte berörda i dagsläget, så de kan användas som vanligt.)

Hur blir det med lägenheterna som renoveras. Kommer vi som hyresgäster få vara med att bestämma angående tapeter, golv mm?

(Ja.)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Var kommer evakueringsbaracker att ställas upp? 
(De kommer ställas upp i området.)

Hur stora är barackerna?
Går det att tinga barack?
Får man ha med husdjur?
Hur är barackerna utformade?
Hur är de utrustade? Finns möbler/köksgeråd/porslin?

Var finns evakueringslägenheter? 
(Evakueringslägenheter kommer att erbjudas de som inte kan bo i en minibostad pga speciella skäl.)

Kan man välja i vilket område man vill ha evakueringslägenhet?´ (Evakueringslägenheterna kommer finnas i Skarpan.)

Enligt papper så är det evakueringstid 2-3 månader/lägenhet, men jag har även fått höra 5-6 månader. Vilket stämmer? 
(Evakueringstiden är enligt informationen som delats ut.)

Ska ALLA skåp/garderober tömmas?
När får man evakueringsdatum? Eftersom JAG har tre månaders uppsägning hoppas jag att jag får tre månader för packing.

Har man under renoveringsperioden tillgång till sina källarförråd? Om det går över ett årstidsskifte så kan man komma att behöva komma åt kläder från källaren. 
(Pga stamrenoveringen, så kommer man förmodligen inte kunna nyttja sina källarförråd under renoveringstiden.)

Hur blir man tilldelad flyttkartonger? Alla har inte tillgång till bil och kan därför inte hämta från Riksbyggens kontor.
Finns det en maxgräns hur många kartonger man får? Kommer själv behöva 20-25 stycken.
Kommer det att ställas en container på gården som ska renoveras först, så de boende kan kasta skräp?
I så fall, hur lång tid i förväg kommer den att ställas upp?
Eftersom Riksbyggen ansvarar för transportering och magasinering av möbler och övrigt bohag, står då Riksbyggen för ersättning vid eventuell skada?
Var är sakerna magasinerade?
Har man tillgång till magasinen med ens egna saker, ifall man behöver hämta något?



-------------------------------------------------------------------------------

Vill igen puffa för mötet på torsdag 17/1 i Bäckskolans matsal, klockan 18-20
Klicka länken:


Obs! Dialogmöte med centrala HGF, mobiliseringsmöte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.