tisdag 8 januari 2013

Programförklaring igen!

Eftersom det händer mycket just nu, en artikel ligger inne i Corren idag och det är en ökad tillströmning till vår grupp på Facebook-sidan Mobilisera Skarpan, vill jag lägga till några tankar.

Jag startade upp Mobilisera Skarpan för att själv få konkret information om vad som händer eftersom jag inte bor på den gård där man först ska börja om-och tillbyggnad. Så snart jag fick reda på bland annat den enorma hyreshöjningen den 11 december 2012, ringde jag Hyresgästföreningen den 12 dec. och trodde då att jag skulle få klara besked. Det fick jag inte, vare sig från den lokala eller centrala Hyresgästföreningen, och så föddes hela idén. 


Men det är inte mitt projekt, det är vårt gemensamma, för den som vill!


Välkomna!:)




Mer läsning om oss: Bloggen Mobilisera Skarpan



Länk till Correns artikel den 8 januari 2013


http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/kraftiga-hyreshojningar-i-skarpan-6271659-artikel.aspx




2 kommentarer:

  1. Hej ! Kontaktade Riksbyggen idag och fick information. OM jag fixar eget boende får jag 1 (EN) månads avdrag på hyran ! Om det tar 3 månader innan jag kan flytta tillbaka får jag alltså betala 2 månader till Riksbyggen, när jag inte kan bo i lägenheten !
    Alla avtal om el, telefon,bredband och dylikt kommer att fortsätta att gälla, alltså ska jag betala för dom fast jag inte kan utnyttja dem ! Det verkar som de inte vill ha tillbaka de gamla hyresgästerna, om jag flyttar tror Riksbyggen att den nya hyresgästen betalar hyra under ombggnationen ?

    SvaraRadera
  2. Okej! Tack för information, även om den var väldigt bedrövlig!

    Nej, jag får intrycket av att man vill rensa ut oss "miljonprogrammare", om jag får låta lite vanvördig, och istället få in andra människor. Trots att förhandlaren på Riksbyggen sa till mig den 12 december att Riksbyggen har intresse av att vi bor kvar och därmed lämnar en hyresrabatt under de fem första åren. Jag vet inte vad jag ska tro och tänka. Det handlar om att vara en vinstmaskin, inte mycket annat.

    Kanske får vi vara tacksamma för hyresrabatten, det kunde gått mycket värre till. Men samtidigt har folk inte någon större chans att betala full hyra efter fem år.

    Därför måste folk få god information nu på de andra gårdarna också, så att de kan flytta nu och inte sedan. Det kanske finns bättre jobb på andra orter, och då ska man inte känna sig rotad i sin bostad och tänka att barnen har en bra skola, vi bor tryggt och bra, för så ser inte verkligheten ut om några år! Något måste hända och hända nu!

    Tyvärr är hyran förhandlad och klubbad utan att vi här ute fått veta mer än beslutet som klubbats. Ska vi överklaga måste vi gå till Hyresnämnden och de går till 98% på hyresvärdarnas förslag om förändringar och hyressättningar. Det är bara att beklaga att vi inte fått den information i förväg som det verkar som vi ska ha fått. Vi är totalt överkörda och tyvärr i mångt och mycket verkar lagt kort ligga!

    Men skam den som ger sig!:)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.