söndag 15 september 2013

Bilarnas paradis

Gång - och cykeltrafikanter lever farligt i Skarpan numera. Först togs bussen bort från området och vi fick gå ut till "stora vägen". Det innebar att närmaste gångvägen gick över den gamla busshållplatsen, eller så kunde man kliva upp på gräsmattan på gamla ändhållplatsens refug för att nå den gamla gångbanan som fanns kvar efter förändringen, för att inte gå på gatan och vara i vägen för bilarna. Gångvägen över den gamla busshållplatsen var ett måste eftersom plogbilen lämnade höga snökanter som man inte kunde forcera och rädda sig upp på refugen.

Detaljplanen för Skarpan visade ingen ny gångbana och jag avvaktade parkeringsbygget. Någon borde ju inse att man kanske kunde bygga en rak gångbana in mot området, men nej. Det enda jag kunde hitta var den fina planen att gångtrafikanterna skulle gå säkert utmed området på en ny gångbana då man bygger om vägen in mot Bäckskolan. Att en ny vändplan vid Bäckskolan ska serva den nya förskolan, de bollplaner som finns och servicehuset som ska byggas. 

Men för att ta sig från bussen till den säkra gångbanan måste man göra följande; endera går du ca 300 meter runt en kulle i Skarpan och hamnar i nedre delen av området, eller så går du minst 500 meter runt en annan kulle, förbi bollplanerna och förskolan och förhoppningsvis når du säkert den nya fina gångbanan, utan att drabbas av den trafik som ska vända på vändplanen.

Med andra ord, Skarpan är biltrafikens oomstridda paradis, gående får endera motionera rejält på morgnarna runt kullarna, eller bara gå en stilla promenad på den säkra gångbanan utmed området, svårigheten blir att ta sig över vägen för där kör bilarna. 

Jag ska inte återge de samtal jag hade med kommunen och Riksbyggen angående deras syn på gång - och cykeltrafikanter, men summa summarum; folk ska gå långa sträckor från bussen för att nå området, och gå långa sträckor för att nå bussen, för infarten till hör numera biltrafiken och den ska dessutom ökas in till området för att förskolan blir större, genom att man förtätar området med påbyggnader på husen och man bygger ett servicehus.

Det innebär att barnen i mellanstadiet i området som pendlar till andra och bättre skolor får gå långt, de äldre får kämpa med rullatorer på gångbanorna och bilarna har förkörsrätt till området. Miljötänkande och hänsyn till de boende existerar inte ens då det gäller trafiksäkerheten. 

Det är framtiden i Skarpan, dyra hyror och biltrafik!




Infarten till Skarpan tillhör numera bara bilarna. Störst kör först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.